Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 11 months
Moldejazz 2018
Camilla, 5 years, 4 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 11 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 11 months
Selvbygger
Camilla, 1 month, 4 weeks
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 11 months
Kort hår
Tor, 3 years, 11 months
Ravelry
Camilla, 3 years, 6 months
Melody Gardot
Camilla, 5 years, 5 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 5 years, 8 months
50 book challenge
Camilla, 11 months, 3 weeks
Ten years ago
Nissebading
Tor
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023
+ 2024

Facebook

Jeg har ikke en profil på Facebook. Det betyr at jeg ikke har muligheten til å se nærmere på Facebook, for så vidt jeg vet må man være registrert for å kunne kikke rundt. Det er selvfølgelig ikke sant, for jeg kan sikkert få noen til å vise meg rundt, men det høres ut som stress, og siden jeg egentlig driter i hele opplegget kommer jeg nok ikke til å oppsøke info på den måten.

Det jeg har, derimot, er fordommer mot Facebook. De begynner riktignok å forsvinne, og jeg innrømmer lett at de var basert på ca en artikkel jeg leste et sted, men det er vel det som er hele poenget med fordommer. Mitt inntrykk var lenge at dette var et nettverksbyggingsopplegg for folk som ville opp og frem i verden. Du kunne se hvem dine venner var, og dine venners venner, så kunne du lettere finne ut hvem av dine venner som hadde venner du kunne bruke. Ganske skittent.

Dette inspirerte meg til å lage en idé til en lignende side, Dirtbook. Taken var at man kunne lage en profil, og så legge inn alle man visste noe dritt om. Slik ville det være enklere å finne ut om noen du kjente kjente noen som hadde noe på en dommer, for eksempel.

Dessverre har jeg etterhvert blitt tvunget til å innse at det ikke er seriøs nettverksbygging som er poenget med Facebook, men snarere at det bare er en sosial greie. Det har imidlertid blitt såppass hypet både av venner og media at jeg ikke føler jeg kan gi etter nå. Jeg kom derfor på et nytt alternativt nettsted i går.

Jeg tenkte man kunne lage en side der man kun kan registrere seg hvis man ikke er på Facebook. Slik kan man lage et netteverk, og så kan man se hvem av ens venner som fortsatt står utenfor. Antagelig vil mange av disse menneskene ha andre interesser enn bare det å stå utenfor Facebook, så man kunne også lage grupper for mennesker med felles interesser, eller mennesker fra samme by eller samme universitet. Hvem vet, på sikt kunne det kanskje blitt større enn Facebook.

Pokker ta at jeg ikke kom på dette for to år siden.

-Tor Nordam

Comments

Camilla,  19.04.07 23:29

Hvis vi skal bli rike nok til å være med og spleise på undervannsbåten til Jørgen, tror jeg kanskje du må jobbe hardere med dine entrepeneurial skills.

Kjellove,  20.04.07 01:24

Synd å si det, Tor, men jeg er enig med Camilla.

Are,  20.04.07 10:49

Haha, nå lo jeg godt. Jeg tror du må ha den motvilligheten mot å følge strømmen ganske godt innbakt i ryggmargen for å gå til det skritt å foreslå at man lager et nettverk for de som står utenfor, akkurat som Facebook, bare for de som ikke per i dag er på Facebook. Sånn at vi til slutt kan ha to nettverk, Facebook 1 og Facebook 2, som ikke kan snakke med hverandre. Praktisk! Det var jo et enormt vittig påfunn :)

Ellers finnes det egentlig allerede - Myspace. Nå er jo Myspace helvetes forgård på verdensveven, så det blir kanskje ikke helt det samme, men de har jo alt av social networking der også. Og de har flere medlemmer.

Om det kan være en trøst er jo Calcuttagutta i denne sammenheng å regne for en slags konkurrent til Facebook, i den forstand at dette er et samlingssted for venner online. Kanskje vi kan markedsføre oss med det? "Baker'n på hjørnet versus Nestlé - Calcuttagutta versus Facebook!".

(Ja, jeg vet at Nestlé ikke lager bakevarer, ikke så vidt jeg vet, i alle fall. Jeg prøvde å komme på et annet godt eksempel, men det virker som alle de små bedriftene er gått dunken forlengst, så det var ikke noe å sammenligne med :p )

Camilla,  20.04.07 11:13

Jeg putter Myspace of Facebook i samme forgård.

Are,  20.04.07 12:29

Da har du ikke gjennomført en ordentlig sammenligning.

Camilla,  20.04.07 13:46

Det har du rett i. Hva er forskjellen?

Tore,  20.04.07 14:37

Bra du er imot "myspace" og "facebook" siden du driver med "blogging" :)

(men for the record, jeg skyr begge deler som pesten selv)

Tor,  20.04.07 15:27

Jeg kan ikke for at jeg driver med blogging, jeg har jo en Mac. Den bare satte i gang å blogge straks jeg tok den ut av boksen. Det er bare flaks at den ikke å har begynt å podcaste helt av seg selv, og jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde hatt en av de nye med kamera. Da ville jeg sikkert ikke fått gjort noe, fordi Macen ville vært opptatt med å videochatte hele dagen.

Jørgen,  20.04.07 19:29

Det er også jævlig flaks at du ikke har begynt å redigere og produsere filmer også, siden macen kan gjøre det også ut av boksen.

Camilla,  20.04.07 19:53

Jeg tror det første han gjorde var å avinstallere iLife.

Are,  20.04.07 23:55

Camilla: Myspace er www fra 1997. Og det var ganske grusomme greier. I klartekst betyr det at det er et område hvor alle i hele verden kan lage jævlige websider med bøttevis med animerte giffer, brun- og rødspraglete bakgrunner med mørkeblå tekst på og dusinvis av flash-filmer på rekke og rad. Selvfølgelig uten å kunne noe som helst. Og det hele er syltet ned i en voldsom mengde blinkende reklame.

Egentlig får meg det til å tenke på den teorien om alle apekattene og verdens litterære underverk. Kan hende fins det én brukbar myspaceside, men jeg har ikke sett den enda. Den dukker vel opp etterhvert, siden de har 80 millioner brukere eller noe i den dur.

Facebook lar deg ikke kødde med layout og bakgrunner og denslags selv - det er mye mer struktuert. Og de er langt mer moderat med reklameringen, selv om de er langt fra perfekt. (Jeg har brukt litt adblock i Opera for å kvitte meg med det verste.) Dessuten har facebook jevnt over et mer modent publikum enn myspace, etter min erfaring. Det er ikke derved sagt at man ikke ser tusenvis av "fylla er konge"-grupper, men tendensen er at folk er eldre og mer oppegående enn på myspace.

Nevnte jeg at Myspace eies av Rupert Murdoch?

Flere spørsmål?

Camilla,  21.04.07 00:05

Jeg VET at myspace eies av Rupert Murdoch. Derav min avsmak mot hele konseptet og alle konsepter som ligner. Det eneste du har bidratt med så langt er å si at jeg vil ha mindre valgmuligheter på facebook.

Skybert,  21.04.07 00:37

Er det noe galt med at fylla er konge?

Det er jo sant.

Kjellove,  21.04.07 01:22

Det stemmer.

Johannes,  21.04.07 16:08

Facebook er fine greier det. I går var jeg f.eks. på en fotoutstillingsåpning om ungdom på Sri Lanka som jeg aldri hadde fått vite om dersom jeg ikke hadde fått en "invite" til denne "eventen".

Ellers er det fantastisk tilfredsstillende å gjenopprette kontakt med folk som man egentlig var glad for å ha mistet kontakten med.
Evt. gjenopprette kontakt med folk som man mistet kontakten med utelukkende pga fysisk avstand og som man faktisk skulle ønske at man opprettholdt kontakten med.

Ellers er jo enkelte av diskusjonsgruppene en treat. Gruppa "Urix", til ære for programmet og Bjørn Hansen, er et aldri så lite høydepunkt hvor det som debatteres mest for tida er franske valget. Ellers er det jo milliarder av grupper som hyller alt mulig jalla. Min jalla-favoritt er gruppa "Appreciation Society of the Bin Laden Family Guy Spoof". Ikke at det skjer noe på den gruppa, men jeg er tilfreds over å være blant den som viser at de setter pris på en av de definitive populærkulturelle høydepunktene i den vestlige kulturkrets.

Magisk, og helt harmløst og akkurat så pretensiøst som du selv ønsker det.

Og dessuten: På profilene deres kan dere linke til det dere skriver her og følgelig antakeligvis få et større publikum (om det er ønskelig).
(Stemmer ikke dette Are?)

Camilla,  21.04.07 16:04

Og farlig. For folk med en tendens til prokrastinering ser jeg for meg at det kan ødelegge ethvert håp om å skrive ferdig en oppgave.

Camilla,  21.04.07 16:23

Hei, du jukset! Jeg postet kommentaren min som et svar på din!

Johannes,  21.04.07 16:40

Den frekke redigeringsknasten!
Vel. Det er ikke til å komme fra at hele greia koker ned til å være enda en ting man egentlig ikke burde bruke tid på. Æsj. Nå burde jeg heller lese ei bok.

Kjellove,  21.04.07 17:05

Lite sjokkerende at fylla hindrer Camilla i å skrive oppgave.

Camilla,  21.04.07 17:38

Jeg fyller ikke.
Jeg sipper rødvin og lar inspirasjonen komme.

Dumme serier viser seg å være et mye større problem.

Kjellove,  21.04.07 18:39

Ja, i det henseende er det ikke rart folk drikker.

Kjellove,  21.04.07 21:51

Tor: Som antifacebooker får du blant annet ikke se dette skjellsettende bildet av deg selv.

Skybert,  22.04.07 03:08

Haha. Veldig bra kommentar, Kjell.

Tor,  22.04.07 09:53

Goddamn! Dette er kanskje det beste forsøket på å få meg til å bli med så langt.

Ragnhild,  23.04.07 19:25

Triveligere med jungelbok enn facebook. Jeg er tilbake i Bergen!

B,  26.04.07 00:05

Jeg venter på Lacebook.
Ragnhild,  26.04.07 16:47

Av flere årsaker deaktiverer jeg min account på Facebook. Og tross genuin interesse burde jeg kanskje ha begrenset mitt engasjement på Calcuttagutta. Er det ikke litt irriterende at en representant av "det annet kjønn" uten spesiell tilknytning, sosial eller relasjonell, blander seg? Ros til dere som har skrevet gode artikler, tatt flotte bilder, kommet med tankevekkende kommentarer og artige lynforumposter. Jeg har vel for det meste enten tråkket i salaten eller kun bidratt med fjas.

Eivind,  26.04.07 16:59

Neinei, det må du ikke gjøre! Synes du bør være her fortsatt, i det gode selskap!

Kjellove,  26.04.07 17:23

Ja, enig.

Anders,  26.04.07 18:19

Phø! Her finnes intet godt selskap.

Camilla,  26.04.07 18:33

Hvorfor skulle du ha begrenset ditt engasjement her? Å droppe facebook høres ut som veien å gå, men vi er jo snille!

Anders K.,  26.04.07 19:02

Enig med Kjell og Eivind.

For øvrig også enig med Are i at Tors idé er kjempeartig. Og enig i det jeg leste som Nå er jo Myspace så helvetes forigårs på verdensveven.

Kjellove,  26.04.07 20:26

Ragnhild:
Er det ikke litt irriterende at en representant av "det annet kjønn" uten spesiell tilknytning, sosial eller relasjonell, blander seg?

Er dette på Facebook eller Calcuttagutta?

Ragnhild,  26.04.07 21:33

Nå har jeg sett en etnografisk film på nettet, "We are all Neighbours", og har kanskje lært noe. Kjell: jeg fikk i et øyeblikk følelsen av å være uten tilhørighet noe sted, eller så blandet jeg. Akk. Etter all responsen er saken en annen. Kanskje det var dettopp denne jeg var ute etter, og forsøkte derfor å leke stotrende martyr i sin fornemsfulle avskjed.

Ragnhild,  26.04.07 22:18

Ånei, jeg vil ikke ha det siste ordet! Kjell, si noe du.

B,  26.04.07 22:44

Dramaturgien varfin den. :)
Jeg tror ikke man skal tro på all etnografisk film men ser på nettet.
Når det kommer til tilhørighet så har ganske mange av oss flyttet opptil flere ganger og har kanskje tynne grunner for tilhørighet til hvor man oppholder seg. Siden hjem ikke er hjem lengere og det nye hjem har vært 5 forskjellige steder fordelt på få år.
Da er vel en av grunnene nettopp for å fortsette å blågge på calcuttagutta det at man har tilhørighet til de andre som vanker her. Faktisk så er det eneste man må gjøre for å ha tilhørighet her er å skrive noe tull innimellom så alle andre ser at man fremdeles er i beste velgående.
Forøvrig savner jeg Bergen litt, men bare de dagene med sol og fint vær. Ikke de andre dagene, de kan jeg fort glemme.

Ragnhild,  26.04.07 22:57

Filmen er en del av pensum. All undervisning er nettbasert. Mellom slagene her fikk jeg sett forelesningene også. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Noe av det positive med facebook, for å holde meg til saken, var oppdateringer fra de jeg kjenner, samt bilder og hilsener. Facebook kan sikkert brukes til mye annet også, blant annet til meldinger, men jeg ble bare forvirret.

Ragnhild,  27.04.07 08:12

Synd at debatten ble farget av følerier fra min kant. Håper fadesen ikke setter spor eller bringer arbeidsdagen ut av bane.

B,  27.04.07 09:41

Den dosen føleri er bare sunt for miljøet. Altså ikke økosfære miljøet, men det mellommenneskelige miljøet.

Ragnhild,  27.04.07 10:01

Hva med at jeg går inn for et sosialantropologisk perspektiv, type "hvordan endres dynamikken" i det mellommenneskelige?

Soy una gringa perdida.

Ragnhild,  27.04.07 11:54

Jeg har nå insett at det var uheldig å forlate facebook. Der kunne jeg jo endre status etter humør om jeg ville, uten å forsøple andres interessesfære. I dag møter brukere av biblioteket en frustrert skrankevakt. Skal det ingen ende ta.

Are,  27.04.07 13:11

Ragnhild, det var bra du tok til vettet. Vi har ikke 20 millioner deltakere her, så her merkes det virkelig om du forsvinner! Dessuten er det jo helt feil å si at du ikke har noen tilknytning osv. Dessuten synes jeg du har gode innspill.

Sånn, nå kan du i alle fall bare droppe å stikke! :)

Ragnhild,  27.04.07 14:07

Virkelig?! Sånn, nå er jeg lettet og glad igjen (fint at jeg tar grådig feil iblant), og har lest artikkelen "Rødt" samt debatten som følger.

Jeg fikk lyst til å invitere alle på hage-, tak- og terassefest i sommer.

Camilla,  27.04.07 14:43

Herlig plan. Jeg støtter den.

B,  27.04.07 15:12

Jeg har hverken hage, tak eller terasse jeg kan medbringe på en slik fest.

Kjellove,  27.04.07 16:37

Hurra! Kanskje du til og med kan antiinvitere meg, så jeg kan krasje festen. Det har jeg alltid hatt lyst å gjøre.

Ragnhild,  27.04.07 18:31

Aldri så galt er det godt for noe? (Hjelp, jeg må følge med på fjernundervisning. Situasjonsdefinisjonsteori hører jeg. Nei nå løper det fra meg.)

Jeg sier ikke nei takk til en unnskyldning for å kjøpe meg en ny hatt.