Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 3 months
Moldejazz 2018
Camilla, 4 years, 8 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 3 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 3 months
Liveblogg nyttårsaften 2016
Are, 7 years, 3 months
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 2 months, 3 weeks
Kort hår
Tor, 3 years, 3 months
Ravelry
Camilla, 2 years, 10 months
Melody Gardot
Camilla, 4 years, 9 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 5 years
50 book challenge
Camilla, 3 months, 2 weeks
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023

Krigshåndtverk III

I helgen gjorde jeg noe jeg ikke har gjort på ganske lenge. Jeg spilte dataspill. Nærmere bestemt Warcraft III. Og det var faktisk ganske fett. Fett nok til at jeg ser frem til å spille det mer, når jeg får tid. Antagelig i morgen eller fredag.

Det hele begynte med at jeg var på jobb på lørdag, og i en rolig stund begynte min kontor-makker, som er 19 år, tror jeg, å lese seg opp på World of Warcraft. Lister over items eller noe i den dur. Han spiller ikke selv, men han liker å holde seg oppdatert for å kunne konversere med venner som spiller. Ganske beundringsverdig, på en måte. Det blir jo det samme som klassisk dannelse, hvis hensikt er at man skal ha en felles kulturell ballast. Bare at vi i dette tilfellet snakker om høyst uklassisk dannelse.

Uansett, han fortalte meg at han likte godt at World of Warcraft tar mye historie fra Warcraft III, og noe om The Lich King, som jeg forøvrig hittil har trodd het The Leech King, noe jeg synes var litt rart, og da jeg sa at jeg aldri hadde spilt spillet ble han en smule sjokkert, og det endte med at jeg gikk hjem og lastet det ned og begynte å spille.

Jeg har faktisk aldri spilt et spill av denne typen før, hverken Starcraft eller Red Alert eller noe som helst, så det ble jo en ny, men positiv opplevelse. Og jeg tror forøvrig jeg burde begynne å bruke litt flere punktum.

-Tor Nordam

Comments

Camilla,  15.10.08 22:04

Så det er slikt du driver med for tiden, altså.

Kristian,  15.10.08 23:52

Denne typen spill er riktig trivelige, og bare passe avhengighetsdannende.

Camilla,  16.10.08 00:03

Du må ikke glemme å ta med Master of Olympus når du kommer hit.

Anders,  16.10.08 03:14

Bare å spørre om du vil ha spillråd, tenker meg Eivhild og Sætre også kan ha noen gode innspill.

Jørgen,  17.10.08 01:19

Starcraft II snart, da eller?

Matteus,  17.10.08 10:07

Ja, men i tre deler til prisen av tre spill. Hver campaign selges separat. Yay!

Eivind,  17.10.08 10:12

Spørsmålet er om det kommer til å stoppe noensomhelst fra å kjøpe de tre delene :P Dessuten skal visstnok hver del være ganske stor, det var derfor de måtte splittes opp. For mye historie til å putte inn i bare ett spill.

Matteus,  17.10.08 10:22

Ja, jeg hater når spill har altfor mye historie.

Eivind,  17.10.08 11:11

Hm, ja. Med mindre Blizzard har gjort noe ekstremt innovativt i SC2 så er det jo strengt tatt ikke så mye narrasjon i denne typen spill, sett bortifra cut-scenes før og etter oppdragene. Men jeg klager ikke. Alle kommer til å kjøpe de tre delene, siden Blizzard tydeligvis ikke har evne til å lage et dårlig produkt. Tror ikke man kan finne et firma med lignende "track record" i spillindustrien i dag.

Jørgen,  17.10.08 12:16

Eh, det blir jo strengt tatt bare tre versjoner av spillet. Sånn egentlig. Slutten er jo den samme. Og jeg tror også at det med at "det ble for mye historie å proppe inn på én DVD, gitt" er bullcrap. Med mindre hver rase har fått timesvis med cut-scenes, som jo kan hende. Uansett så holder det jo å kjøpe Protossboksen, så er alt i orden. Man skal jo bare spille multiplayer læll.

Eivind,  17.10.08 13:08

Nå er det vel slik at det er en kontinuerlig historie som går gjennom de tre delene, slik som det også er i SC1. Og om man skal bruke SC1 som referanse vil de tre delene være ganske forskjellige, så jeg er ikke enig i at det vil bare være tre versjoner av samme spillet. Det blir nok som før, bare at man må kjøpe hver campaign enkeltvis. Hvis du kun kjøper Protoss-delen, for eksempel, kan du risikere å bare få midtpartiet av spillet. Og er det så utenkelig at Blizzard vil putte inn en god del cut-scens? De er jo best i klassen her også. Uansett er det ikke sikkert det var diskplass de tenkte på.

Men nå vil jeg anta at hver del enten vil være billigere enn fullpris, eller så stor at den er verdt å betale fullpris for.

Edit:

"Working like expansions, you'll need all three box sets allowing you to access the full universe and play online with other gamers.

If you're not so keen on splashing cash on multiple expansions you can still use the first box 'Wings of Liberty Mode' which only requires the original box.

The decision to ship on three boxes was "more to do with time than money," said Sigatay. Rather than waiting a whole year to get the additional game expansions, it means that people can at least start to play and learn the game.

And with around 30 maps per campaign, there certainly will be a lot for players to do."

(Fra Incgamers.com).

Edit2: Bedre artikkel.

Anders,  17.10.08 21:57

Hvordan skal jeg vite på forhånd hvilken campain jeg vil spille da, enten om det er zerg, protos eller marines. Kan ikke legge ut 1500 kr for alle delene bare for å finne det ut. Eller legge ut 1500 spenn for å "access the full universe and play online with other gamers." Eller har jeg misforstått noe med prisen?

Eivind,  17.10.08 23:25

Terran campaign er den som kommer først og er også den største.

Jørgen,  18.10.08 01:52

DE HAR SAMME SLUTT. ALLE TRE. Capice? Det vil da være omtrent umulig å få bare "midtpartiet". Historiene vil mest sannsynlig gå parallelt, i alle fall om utsagnet om at alle campaigns skal ha lik slutt skal stemme.

Dessuten; LOL@Blizzard for den kommentaren om at når de gjør det på denne måten så får de gitt ut spillet tidligere. Penger penger penger, sier jeg.

Blizzard er for øvrig ikke best i klassen hva cut-scenes angår. Den tittelen vil jeg påstå Konami (retter, Hideo Kojima) har krav på. Det er ikke utenkelig at det blir cut-scenes, for det blir det, men jeg gjetter at de ikke kommer til å ha MGS4-standard, hverken i lengde eller dybde.

30 maps pr. campaign? Og det blir for stort med 90 maps i ett spill? Originalen hadde vel noe sånt som 45 maps, såååå, det blir dobbelt så mange maps... ja? Brood War hadde vel også omlag 45 maps... Jeg sier ikke mer.

Rabble-mode off.

Anders R: Jeg gjetter at du kan kjøpe hele sulamitten, når alt er gitt ut, for en billig penge. Kanskje rundt 399 kroner. Ikke ulikt Warcraft 3 nå om dagen.

Jørgen,  18.10.08 02:53

Noen spiller Warcraft III, mens andre forsøker å bli som denne karen:

Eivind,  18.10.08 12:26

Jeg har lett, men ikke funnet noe sted hvor _Blizzard_ har sagt at hver enkelt campaign skal ha samme slutt. Derimot har det blitt sagt at hver del skal kunne bli spilt stand-alone, men samtidig være del av en "overarching story". Ifølge Starcraft2.com skal spillet presenteres som en trilogi, og de to påfølgende delene etter Terran skal fungere som expansion sets. Man må definitivt ha alle tre delene om man skal ha "the full SC2 experience". Hvis du vil kun spille Protoss-delen må du antakelig vente til 2011, forøvrig. En 2009-utgivelse hadde ikke vært aktuell dersom de skulle inkludere all content i én pakke. Klart, om noen ønsker å kun spille online (uten det ekstra innholdet som expansion packs gir) så trenger man kun kjøpe den første delen.

SC1 hadde 32 brett. SC2 har 90, altså nesten tre ganger så mange brett. Dette høres kanskje voldsomt ut, men SC2 kommer til å være bygd opp på en helt annen måte enn SC1. I SC2 står spilleren fritt til å velge sin egen skjebne, og kan må ta stilling til hvilken rute han vil ta gjennom spillet, både i "mission path" og "technology upgrade". Slik som jeg tolker dette betyr det at man kan spille gjennom en campaign uten nødvendigvis å få med seg alle de 30 brettene, og at campaign-ene på denne måten er ikke-lineære. Antakelig må man spille gjennom en campaign mer enn én gang for å få med seg alle brettene.

Når det gjelder pris så ser jeg ikke noe problem her. For det første har Blizzard ikke offentliggjort noen prising på de tre delene, og det er ikke sikkert de tar fullpris for hver del (Selv om de kanskje er fristet til å gjøre det, siden de ser at flere millioner mennesker betaler villig 1200 i året i 5 år for å spille WOW). "Pricing on these games hasn't been determined at this early stage; however, we've always charged an appropriate price for the content the player receives, and we will continue to release high-quality games that offer great value." Noe som også medfører riktighet. Blizzard er en del av de snille gutta, og har vist en imponerende villighet til å skrape spill og prosjekter som ikke er gode nok. Vi husker vel alle WarCraft: Adventures og StarCraft: Ghost?

Cut-scenes er selvsagt et spørsmål om smak og behag, men du har rett i at herr Kojima hos Konami er kanskje kongen av cut-scenes med sine laaange sekvenser. Noen varer i opptil 1,5 time (!). Disse har vært forholdsvis kontroversielle, og det er langt ifra alle som er storfans. For eksempel ga noen (Dagbladet.no?) terningkast 2 til "filmen" MGS4 og terningkast 5 til spillet MGS4. Men, for all del, jeg har troa, jeg.

Bonus: En av de tristeste kanselleringene noensinne, WarCraft Adventures: Lord of the Clans. Enjoy.

Jørgen,  18.10.08 15:06

Hitler spilte også Starcraft. Bare hør på denne talen hvor han syter om tredelingen av Starcraft 2 og frykten for høye priser på hver enkelt campaign. Starcraft heter forresten Zukunft på tysk.

Eivind,  18.10.08 15:21

Haha! Jeg får "This video is not available in your country." !
Utrolig.

Jørgen,  18.10.08 18:04

Haha! Tyskere, da vøtt. Blir nazifisert med én gang de ser gamle filmer av Hitlern.

Jørgen,  18.10.08 18:05

Angående utsagnet om lik slutt. Jeg leste det i en artikkel på kotaku.com.
Category
Games
Tags
lageret
Warcraft III
Views
5483
Google hits
4
Last google search
eivhild