Most recent comments
+ 2022
+ 2023

Reiseleder

I dag har jeg både fått og mistet en del cred som verdensvant, kjentmann og reiseleder. Anledningen er at Knut, Paul Anton og jeg er i Edinburgh for å delta på et kurs i parallellprogrammering, og som den av oss som har reist hyppigst til Edinburgh de siste årene falt naturligvis en del av ansvaret for planleggingen av reisen på meg.

Vi vurderte ulike reiseruter, men endte til slutt opp med å fly Trondheim - Stavanger - Aberdeen, og så ta tog fra Aberdeen til Edinburgh. Dette ble noe billigere enn alternativene, som var å fly om København eller Amsterdam, pluss at det er noe mer etisk ettersom vi slipper å fly på kryss og tvers over halve Europa.

I utgangspunktet vil jeg tro jeg hadde opparbeidet litt cred, siden jeg hadde funnet reiseruten, og generelt utvist kunnskap om forhold i Skottland. Noe av det første som skjedde når vi dro var så at jeg glemte å ta ut laptopen av ryggsekken på Værnes. Veldig pinlig, spesielt siden jeg elsker å irritere meg over folk som somler i sikkerhetskontrollen, men de andre hang seg ikke noe særlig opp i dette, så jeg kan leve med det. Men likefullt, sikkert et par minuspoeng.

Deretter gikk det litt opp igjen, da jeg praiet en taxi utenfor flyplassen i Aberdeen, og sa «To Dyce station, please», som om jeg aldri hadde gjort noe annet. Dyce er forresten navnet på flyplassen i Aberdeen, og den nærmeste stasjonen er altså Dyce stasjon, som ligger et par kilometer unna.

På stasjonen fikk vi kjøpt billetter til Aberdeen, men jeg var helt overbevist om at man kunne få billigere billetter til Edinburgh enn det automaten ville gi oss, så jeg dro frem iPaden, med britisk sim-kort, og sjekket om jeg kunne bestille billetter på nettet, og så hente dem på stasjonen med en gang. Det viste seg imidlertid at det ikke er mulig å kjøpe billetter på nettet hvis man vil reise samme dag, og herfra gikk det i grunnen utforbakke.

Billettene til Edinburgh viste seg å bli noe dyrere enn jeg hadde beregnet, som betyr at vi ikke sparte fullt så mye på å fly til Aberdeen som jeg hadde trodd. Videre viste det seg at vi måtte vente en halvtime i Aberdeen (jeg trodde det samme toget gikk videre til Edinburgh med en gang), og nå toget til Edinburgh endelig gikk viste det seg å stoppe på alle steder med mer enn to hus mellom Aberdeen og Edinburgh, og brukte derfor tre timer, ikke to, som jeg trodde. For ikke å snakke om at det var mørkt, så vi så ingenting av den fine togturen jeg hadde snakket om på forhånd.

Resultatet ble at vi kom frem nesten to timer senere enn jeg hadde anslått, og at vi sparte relativt lite i forhold til å fly direkte til Edinburgh, så jeg tviler på at jeg blir valgt til reiseleder neste gang. Jeg har imidlertid et lite håp om at vi får en veldig fin tur når vi tar toget oppover igjen, som kanskje kan bidra til å heve statusen min litt igjen.

-Tor Nordam

Comments

Matteus,  29.03.11 09:40

Aiaiai... Dette er ganske mange riper i lakken på én gang. Alle kommer til å se annerledes på deg fra nå av, Tor.
Tor,  29.03.11 12:30

Jeg tror jeg nettopp fikk et par plusspoeng ved å navigere i fysikkbygningen her. Men så mistet jeg dem igjen ved å tro at rommet vi skulle til var i feil retning. Jeg burde forberedt meg bedre.

Jørgen,  30.03.11 19:14

Hadde du vært en båt, Tor, ville du ha vært Blücher.

Ulf,  30.03.11 21:34

Mer som Vasa!

Anders K.,  31.03.11 10:52

Nja, en blanding, kanskje. Dette var jo ikke Tors jomfrutur til Edinburgh. Tvert imot, han har pløyd bølgene her utallige ganger før. Det var først når det virkelig gjaldt, med hele verdens øyne rettet mot seg, at alt gikk fullstendig skeis. Det er litt Blücher-aktig. Men på den annen side så var det jo ingen som skjøt på ham heller, det øker jo sannsynligheten for forlis. Så jeg tror jeg satser på å si Hindenburg.
Tor,  31.03.11 12:06

Jeg føler meg mye bedre nå.

Are,  03.04.11 13:24

Anders K, er ikke Bismarck mer passende? Jamfør verdens øyne og alt det der?

Forøvrig. Utenlandstur for å gå på kurs i parallellprogrammering.... massiv cred.
Tor,  03.04.11 13:40

Det endte opp med at vi måtte kjøpe dyre togbilletter tilbake også, så alt i alt sparte vi bare rundt 100 kroner hver på tog-eventyret. Men vi fikk i alle fall sett deler av østkysten av Skottland på vei tilbake, og det er et par steder med ganske spekatulære klipper. Dessuten er det 600 kilometer kortere å fly via Stavanger i forhold til å fly via København. Så jeg står på at det var et korrekt valg, men jeg blir nok ikke valgt til reiseleder neste gang.
Tor,  03.04.11 13:41

Coarray Fortran er the shiznit.