Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 11 months
Moldejazz 2018
Camilla, 5 years, 4 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 11 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 11 months
Selvbygger
Camilla, 1 month, 4 weeks
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 11 months
Kort hår
Tor, 3 years, 11 months
Ravelry
Camilla, 3 years, 6 months
Melody Gardot
Camilla, 5 years, 5 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 5 years, 8 months
50 book challenge
Camilla, 11 months, 3 weeks
Ten years ago
Nissebading
Tor
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023
+ 2024

Kjære, jeg gjorde barna dritsmarte og nå har de ingenting nytt å lære på skolen! The pain!

Tenkte bare jeg skulle nevne at jeg så et program på NRK1 i dag om Martin Ystenes og de stakkars ungene hans som har det så forbanna vanskelig fordi de er så utrolig mye mer intelligente enn andre barn. Litt interessant, faktisk. Det er synd på ungene, og jeg forstår at det ikke kan være spesielt lett for de, men Ystenes selv virket litt Wasa Delikatesse, egentlig. Han blåser det jo helt ut av proporsjoner. Det er klart at man burde ha et tilbud til eksepsjonelt begavede barn, men ikke alle byer har mulighet til å føre slike tilbud, og det kan virke urettferdig på andre foreldre at deres barn må dele en lærer med 30 andre, mens begavede barn kan få en lærer alene eller dele den med kanskje to andre, slik at de får enda mer hjelp og kan bli enda flinkere mens "vanlige" barn må snegle seg gjennom det traurige pensumet og har mye mindre tid pr. lærer enn begavede barn. "...det eneste begavede barn lærer på skolen, er å kjede seg." sa Ystenes. Vel, det er det mange barn som gjør. Selvfølgelig ikke bare fordi de alle er så ufattelig smarte. Jeg sier bare at mange kunne hatt bruk for undervisning på et høyere nivå. Ikke bare innenfor realfag, men det virket på meg som om det kun er de som er eksepsjonelt flinke innenfor realfag som var verd å bry seg med. Andre ferdigheter alla Mozarts og Pelé, det avskrives ofte som "talent" og må flyttes til fritiden, mens flink i matematikk, fysikk og kjemi i lav alder er ensbetydende med "smart", "glup" eller "skarping" og bør "selvfølgelig" videreutvikles på skolen. Hva synes dere andre om dette? Innspill? Kommentarer? Kom én, kom alle!

(Hehe, dette skulle egentlig være en kommentar til Tors siste innlegg, men ble en egen post i stedet... jeg nevner det vel egentlig fordi Ystenes jobber som kjemiforeleser på NTNU Gløshaugen. Tor, blant andre, kjenner til ham.)

Comments

Yep

Are,  12.05.05 08:35

Det er opplagt kjipt å være for smart, men det er enda kjipere å være dum. Liten tvil om at det beste er å være midt i flokken og være som alle andre.

En litten svipp innom noe helt annet, denne nye Galápagos-stilen er aldeles sjarmerende. Rett og slett.

Tilbake til temaet. Diskusjonen om hvorvidt man skal sette ressursene inn på å hjelpe de svake opp til brukbart nivå eller dytte de flinkeste enda lengre frem kan vel ikke gjøre annet enn å ende med et heidundrende kompromiss, der vi gjør litt av begge deler og er halvfornøyd med det vi får til. Jeg er enig i at man kan finne unger som har talent innenfor mange forskjellige ting - det blir vel opp til lærerne å prøve å gi de barna ekstra ting å engasjere seg i. Hmsk.

I byer kunne man jo holdt vitenskapsklubb en gang i uka for alle de ungene som genuint syntes det er fantastisk med matte, for eksempel, og så kan foreldrene ha tilgang til klassens læreplan på nett, sammenligne den med eliteklubbens bravader, og rett og slett la ungen hoppe over de timene hvor det som gjennomgås er ting poden allerede kan, alternativt utstyre han/hun med ekstraoppgaver.

Torgar,  12.05.05 08:48

Jeg lurer på hvor stor frihet barna til Ystnes har. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke så dokumentaren, men fra andre uttalelser og presseskriverier får jeg inntrykket av en "intelligensfanatiker".

"Intelligensfanatiker", hm, lurer på om dette kanskje kan være et nytt begrep.

Sånn helt utenfor hans barn, så mener jeg det er viktig å ta vare på hvert enkelt barns kreativitet og egeninteresse, ikke nødvendigvis de som liker realfag.

For å konkludere: Galápagos-stilen er dritkul.

Tor,  12.05.05 10:05

Festlig. Det var jo akkurat denne mannen og hans agenda vi snakket om over middagen i går. Det jeg nevnte da, og som jeg godt kan gjenta, er at jeg har tro på en delvis spesialisering tidligere i skolen. F.eks. hvis en fyr liker å sitte med en fot bak hodet og synge i norsktimene, og mattetimene, og alle andre teoretiske timer, mens han oppfører seg tilnærmet normalt på sløyden, matlagingen og syingen, så er det åpenbart at han kunne hatt godt av et mer praktisk tilbud allerede på ungdomsskolen, og at han lett kan bli narkoman om han må gå gjennom det vanlige opplegget.

I følge Martin Ystenes' hjemmeside er dette faktisk også en vanlig skjebne for ekstra begavede barn. Det var i allefall massevis av triste foreldre som sendte mail og fortalte om sitt unormalt begavede barn, som etter å ha kjedet seg noen år på skolen ikke så noen annen utvei enn heroin.

Og helt til slutt, så husker jeg at i sjetteklasse var det jo avogtil at man ble ferdig med alt som skulle gjøres i matte, og da hadde vi en ekstrabok, med flere oppgaver av samme type. Mmmm, stimulerende.

Jørgen,  12.05.05 11:01

Hehe, ja. Meget stimulerende, Tor. Spesielt når de begavede barna gjør ferdig den ordinære boken _pluss_ ekstraboken i løpet av den første uka.
Og ja, han virket litt som en slags "intelligensfanatiker". Det var liksom ikke måte på. Ingen kunne forstå vanskene han og barna hans hadde, og fortsatt har, fordi de er så spesielle (les: intelligente). Han gråt en skvett etter å ha truffet en likesinnet kvinne som var leder for en skole, Mentica, i Danmark. En skole for begavede barn, selvsagt, men det var kun realfagbegavelser, typisk nok. Jeg tror "intelligensfanatiker" kler ham godt.

Anders,  12.05.05 11:30

Tenk hvis jeg hadde fått tilbudt ekstra undervisning når jeg var barn, kanskje jeg ikke ville vært den slasken jeg er i dag.....

Anders,  12.05.05 11:33

.....hmm, tror foresten at de ikke hadde noen betydning.

Long live Slabedasker!!

Matteus,  12.05.05 12:52

Vi må selvfølgelig dømme alle barn ut i fra deres evne til å briljere innenfor realfag. Det er jo slikt som kan bidra til samfunnet, hindre teknologisk stagnasjon og sørge for at alle dumme mennesker slipper å tenke på noe annet en navlen sin.
Ideelt sett burde ikke interesse være relevant heller. Barn bør tidlig testes for evne til logisk tenkning, slik at de kan ledes inn på den rette vei. Spanskrøret kan fungere som motivator for de som ikke legger manken til og heller vil være ute og ”leke”. Det beste ville være hvis dette foregikk på statlige installasjoner der barna kan bo fra de er tre år gamle og beskyttes fra alt som heter kjedsomhet og andres misunnelse.

Kristian,  12.05.05 15:29

Selv om ystenes kan være rar har han et poeng. Samfunnet vårt er råttent med en likhetstanke og jantelov som rett og slett er en skam. En forbrytelse mot menneskenaturen!

Matteus,  12.05.05 15:38

Jeg er enig med deg, Kristian, men jeg tror ikke barn har godt av et overdrevet fokus på intelligensen deres heller. Dette kan nok fort gå på bekostning av andre egenskaper som kreves for å fungere normalt i samfunnet.
Problemet er vel å finne en middelvei slik at færrest mulig blir lidende.
Category
Miscellaneous
Tags
Views
6607