Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 11 months
Moldejazz 2018
Camilla, 5 years, 4 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 11 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 11 months
Selvbygger
Camilla, 1 month, 4 weeks
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 11 months
Kort hår
Tor, 3 years, 11 months
Ravelry
Camilla, 3 years, 6 months
Melody Gardot
Camilla, 5 years, 5 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 5 years, 8 months
50 book challenge
Camilla, 11 months, 3 weeks
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023
+ 2024

TAS

I går, ivrig etter å finne en unnskyldning for å utsette oppvasken noen timer, oppdaget jeg det enorme mangfoldet av SNES-videoer som finnes på nettet. Med skrekkblandet fryd så jeg deler av en video av en gal fyr som løper igjennom Secret of Mana på en time og 46 minutter. Deretter kom jeg over en video av noen som spiller igjennom Super Metroid på 48 minutter, som er imponerende i seg selv, men bare for å tøffe seg har de tatt bossene i feil rekkefølge. De som kjenner spillet vet at det betyr at man må løpe igjennom Norfair uten Variasuit. Slett ikke verst.

Jeg merket meg imidlertid at disse videoene tilsynelatende jukset en del. For eksempel, i Secret of Mana greide man å drepe noen av de tidlige bossene med ett angrep, og i Super Metroid oppnådde man superløpefart med veldig kort tilløp. Jeg begynte å lese litt om bakgrunnen for disse tingene, og oppdaget dermed det spennende fenomenet «Tool-Assisted Speedrun», eller TAS.

Konseptet er at man bruker en emulator som har muligheten til å ta spillet fremover ett tidssteg av gangen, slik at man kan kontrollere tastetrykkene helt presist der det er ønskelig. I tillegg har man benyttet emulatoren til å analysere spillets indre tilstand og dessuten utnyttet alle skitne triks og feil i programmeringen. For å ta de to eksemplene jeg nevnte over viste det seg at hvis man lar en av de datastyrte figurene i Secret of Mana lade opp våpenet sitt til 2 eller høyere, og så skrur ned maksimal opplading til 1, finnes det en bug som gjør at våpenet blir ladet opp til 8 på svært kort tid. Dette gjør at man kan kverke bosser med ett slag. Videoen av Secret of Mana jeg linket til over har forøvrig gode forklaringer underveis.

I Super Metroid finnes det en teller som sjekker hvor lenge du har løpt, for å avgjøre når du oppnår superfart (eller hva det heter). Denne telleren funker ved å sjekke om du løper (altså om du går fremover og holder inne løpeknappen) hvert fjerde tidssteg. Siden spillet kjører med 50 eller 60 tidssteg i sekundet er det i praksis umulig å få til dette på vanlig vis, men når man kan gå frem ett tidssteg av gangen kan du løpe bare hvert fjerde tidssteg, og dermed bygge opp superfart mens du tilsynelatende spaserer rolig bortover.

Noen føler at å benytte slike triks er juks, personlig føler jeg at det er kunst. Det blir åpenbart en helt annen utfordring enn det vanligvis er å spille spillet, og den nye utfordringen går ut på å anlysere spillet så man finner de beste trekkene til enhver tid, i stedet for at det handler om reaksjonstid og koordinasjon. Litt som sjakk, egentlig.
Matteus, Are, Jørgen likes this

Comments

Tor,  06.07.12 12:26

Hvis du ikke synes disse videoene var drøye nok, sjekk ut denne videoen av en fyr som spiller igjennom Mega Man X, X2 og X3, samtidig. Han har altså en kontroll, koblet til tre emulatorer, og sender de samme tastetrykkene til alle tre spillene, og han runder alle tre. På 43 minutter og 51 sekunder.
Category
Games
Tags
snes
Secret of Mana
TAS
Super Metroid
Views
5059